Voor Maker Stories interviewde ik grafisch vormgever Daniela Rosenhammer van RedFries. Haar strakke en kleurrijke illustraties vind ik te gek. De funky wenskaarten en stationery van de Duitse Daniela zijn ook niet voor niets al sinds de start van The Stationery Store in onze webshop te vinden. Hoe ze de voor haar zo kenmerkende signature style ontwikkelde en waar ze haar inspiratie vandaan haalt, lees je hieronder in het interview.
Wanneer ben je begonnen met ontwerpen?
Als kind mocht ik al creatief stoom afblazen. Mijn grootvader had tijdens zijn pensionering steeds wisselende projecten, zoals marmerpapier maken, melkkannen schilderen, pottenbakken, schilderen met olieverf, en ik mocht meedoen. In onze hal thuis had ik een ‘craft table’, een oude tafel waar ik met mijn creatieve projecten aan de slag kon. Later, op het gymnasium, koos ik kunst als vervolgopleiding en toen ik 18 was, won ik de logowedstrijd van mijn school. Dat logo is trouwens nog steeds in gebruik! Ik denk dat dat de basis heeft gelegd voor mijn creatieve carrière.
Heb je een creatieve opleiding gevolgd of ben je autodidact?
Na het gymnasium ben ik in de leer gegaan als reclamespecialist bij een reclamebureau in Regensburg. Het vak van mediavormgever bestond toen nog niet, het werken met computers was relatief nieuw. Daar leerde ik werken met de programma’s die ik nu nog steeds gebruik. Maar ik heb mezelf ook veel vaardigheden aangeleerd.
Je producten hebben een heel bijzondere signatuur, met heldere lijnen en veel kleur. Hoe heb je deze kenmerkende stijl ontwikkeld?
Ik heb ruim 15 jaar als grafisch vormgever gewerkt bij het reclamebureau dat ik samen met mijn man Stipe runde. Daar heb ik heel veel logo’s moeten ontwikkelen. Dat was mijn hobby; iconen en pictogrammen ontwikkelen, dingen zo eenvoudig mogelijk weergeven. Zo is mijn illustratiestijl ontstaan. Symmetrisch en netjes, daar houd ik van.
Welke technieken en design tools gebruik je om die kenmerkende illustraties te maken?
Mijn illustraties zijn geconstrueerd, wat betekent dat ze zijn gemaakt op basis van basisvormen die vervolgens worden gecombineerd of verdeeld en weer in elkaar gezet. Ik werk daarvoor met het programma Adobe Illustrator.
Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Mijn grootste inspiratiebron is zonder twijfel reizen. Metropolen als Berlijn, New York of Tokio fascineren me. Ik neem altijd veel ideeën mee naar huis. Maar ook muziek of mode of soms vrij banale alledaagse situaties zorgen ervoor dat er ineens motieven in mijn hoofd opduiken.
Welke ontwerpers, illustratoren, fotografen en andere kunstenaars bewonder je het meest en waarom?
Toen ik een tiener was, kopieerde ik veel schilderijen van Picasso, hij was mijn eerste inspiratiebron. Nu ben ik een grote fan van Craig en Karl, Andreas Samuelsson, Maria Corte, Mathieu Labrecque, Rocio Egio en Tess Smith Roberts.
Wat zou je nog willen bereiken met je werk?
Ik wil graag meer kunstafdrukken maken en ik zou ook heel graag een eigen keramiekatelier willen hebben. Ik geniet echt van pottenbakken, het is het tegenovergestelde van ordelijkheid en uniformiteit, wat mijn illustraties heel goed aanvult. Verder laat ik alles op me afkomen, de meeste dingen ontstaan door toeval.