Voor de webshop selecteer ik met veel plezier de meest originele, mooiste en grappigste wenskaarten van illustratoren uit Nederland, België en Duitsland. Massaproductie is er al genoeg, daarom kies ik het liefst zoveel mogelijk voor lokale makers die hun producten ook lokaal (laten) produceren. Zoals voor de kleurrijke wenskaarten van Nynke Boelens, al in de webshop te vinden vanaf het moment dat The Stationery Store live ging, in november 2017. Vanaf deze maand hebben we ook een vrolijke verjaardagskalender met haar mooiste illustraties in ons assortiment. Hoog tijd dus voor een interview met Nynke over haar liefde voor haar vak.

 Je maakt al lange tijd illustraties. Was je als kind ook al zo creatief?
Nynke: Als kind tekende ik veel en maakte allerlei andere dingen, zoals vriendschapsarmbandjes, tassen, kleding en sierraden van kralen. Of ik was aan het lezen, dat deed ik ook heel graag en veel. Ik was – en ben nog steeds- een echte boekenwurm.

Je illustreert veel kinderboeken. Vind je dat ook het allerleukste aan je vak?
Nynke: Kinderboeken illustreren vind ik inderdaad het allerleukste om te doen, omdat je helemaal een eigen wereld kan neerzetten. Mijn fantasie mag vrijuit denken over hoe die wereld eruit ziet, welke sfeer er hangt, hoe de karakters eruit zien, hoe ze met elkaar omgaan enzovoort. Natuurlijk altijd binnen de kaders van de tekst, maar dat is juist fijn. Je krijgt een leidraad en bepaalde grenzen en daarbinnen mag je het zelf verzinnen. Zo kan je ook in elk boek iets nieuws maken, wat ik fijn vind omdat ik graag blijf leren en mezelf wil blijven ontwikkelen.

Omdat het vaak lange en grote projecten zijn, vind ik het wel heel fijn om het af te wisselen met korte opdrachten, zoals het ontwerpen van illustraties voor mijn wenskaarten en stationery. Juist dat je even het boek kan parkeren en kan focussen op een ander project waardoor je afstand neemt, maakt dat je tot nieuwe inzichten komt. ‘Suddertijd’ noem ik het ook wel.

Voordat je naar de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht ging, heb je Industrieel Ontwerpen gestudeerd aan de TU Delft. Een behoorlijke ommezwaai. Kun je vertellen hoe dat is gegaan? En vond je op de HKU wat je zocht?
Nynke: De studie Industrieel Ontwerpen vond ik te veel gericht op het produceren van producten in grote oplagen. Ik was op zoek naar een vrijere en creatievere manier van ontwerpen. Niet voor niets was het vak vormgeving (waar je met klei bezig ging en vormstudies deed) mijn lievelingsvak aan de TU. Toen ik mijn bachelor had afgerond, vond ik het een goed moment om te kijken of een studie aan de kunstacademie iets voor me was. Zo niet, dan kon ik altijd nog de master gaan doen aan de TU.  Toen heb ik de overstap gemaakt. Want aan de kunstacademie was het zeker een creatievere manier van ontwerpen. We deden veel praktische kennis op; hout en metaal bewerken, keramiek maken, met textiel werken en edelsmeden bijvoorbeeld. Daarnaast ging het heel erg over het concept, het verhaal dat je met je producten wilde vertellen en hoe je dat dan kan doen. De kunstacademie is pittig, maar ik heb het er erg naar mijn zin gehad en veel geleerd.

Nynke Boelens illustraties

Kort na studies maakte je een wereldreis en bezocht meer dan vijftien landen, waaronder Nepal, Tibet, Cuba, Peru, Bolivia, China en Mongolië. Welke landen maakten het meest indruk op je en waarom? Welke inspiratie heb je opgedaan tijdens je wereldreis die je meeneemt in je werk?
Nynke: Oei… moeilijke vraag! Want alle landen waren mooi, om diverse redenen. Ik vond Bolivia en Tibet geweldig, de vrij extreme natuur die zoveel invloed heeft op hoe ze daar wonen op bijvoorbeeld de hoogvlaktes, de mensen, de architectuur, de cultuur! Alaska is prachtig qua natuur, vooral in de indian summer, die kleuren zijn echt geweldig. In Argentinië kan je fantastische hikes maken, Australië is fascinerend vanwege de natuur die zo anders is dan bij ons. De planten, de kleuren, de dieren… alles is net, of heel, anders dan in Europa.

Wat ik heb meegenomen is een mix van culturele invloeden, kleurgebruik, landschapsinspiratie… en het gevoel dat ik nóg nieuwsgieriger ben geworden. Naar andere mensen en hun verhaal. Naar het verhaal achter plekken en samenlevingen, want waar je woont – en de geschiedenis van die plek – heeft invloed op hoe je leeft en de wereld ziet.

Kun je iets vertellen over de inspiratie voor je eigen stationery en wenskaarten?
Nynke: Ik wil graag een vrolijk gevoel overbrengen; een kaart is een feestje in je brievenbus. De meeste kaarten passen daarbij; vrolijk, kleurrijk en speels. Bij veel ontwerpen speelt een gevoel van verwondering ook een rol; je verbazen over dingen of het genieten van kleine momenten. Zoals mijn kaart Lezen, waarbij ik die verbeelding heb proberen te vangen in beeld.

 Waar werk je het liefst? En met welke materialen en/of technieken?
Nynke: Ik kan me het beste concentreren op een stille plek, met uitzicht. Ik werk nu vanuit huis, met de tafel voor het raam zodat ik lekker naar de tuin kan kijken. Om me heen mijn tekenmaterialen en boeken, heel veel boeken.

Alle tekeningen maak ik analoog; met inkt, markers, kleurpotloden, krijtjes, soft pastel, gouacheverf, waterverf of een combinatie van al die materialen. Juist het bezig zijn met je handen, en de toevallige combinaties, of foutjes, die dan ontstaan maken je werk spannend. Daarna scan ik het in en maak ik het digitaal klaar voor de drukker.

Welke illustrator, fotograaf of andere kunstenaar bewonder je het meest en waarom?
Nynke: Er zijn heel veel illustratoren waarvan ik het werk heel goed vind, bijvoorbeeld Isabelle Arsenault, Linde Faas, Isabelle Follath, Adeline Lirius, Devon Holzwarth, Frances Ives, Olga Baumert, Felicita Sala, Caroline Bonne Muller… en dan ben ik er vast nog een paar vergeten. En ik vind het werk van de fotograaf Tim Walker heel inspirerend; er zit zoveel fantasie en verbeelding in zijn foto’s, de hele enscenering is als een filmset. Hij creëert echt zijn eigen wereld, dat spreekt me aan.

Wat zou je nog graag willen bereiken met je werk?
Nynke: Ik zou heel graag mijn eigen prentenboek(en) schrijven en illustreren. En daarnaast lijkt het me geweldig om meer boeken van een grote diversiteit aan andere schrijvers te illustreren, aangezien zij allemaal hun eigen verhaal en blik op de wereld delen, waardoor ik ook weer nieuwe dingen leer.

Welk advies zou je beginnende illustratoren en vormgevers willen meegeven?
Nynke: Poeh….lastig. Vergelijk je niet té veel met anderen en ga lekker zelf aan de slag met materialen, probeer te experimenteren en zie waar het je brengt. Je kan zó veel en zó makkelijk werk van anderen vinden tegenwoordig, dat het je ook enorm kan ontmoedigen, of kan maken dat je meer van hetzelfde gaat maken… dus probeer je eigen ding te doen. Veel oefenen, heeeeeeel veel tekenen, en proberen steeds nieuwe dingen te doen. Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt, geef jezelf ook die tijd.